Een verdiende hangdag. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Een verdiende hangdag. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Een verdiende hangdag.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

11 Januari 2018 | Nepal, Pokhara

Dierbare volgers,

Het blijft onwerkelijk om in Nepal te zijn. Lida zegt het ook steeds: "Mieke, zijn we echt in Nepal?" Thuis lijkt het ver weg, een andere wereld, en dat is het ook, maar uiteindelijk neem je jezelf gewoon mee, loop je over straat, eet, drink en slaap je, er zijn winkels, restaurants en banken, auto's, bussen, fietsers en bromfietsers. Maar ondanks dat alles ook weer anders is, de geuren, geluiden en sferen, je wéét dat je hier bent, kun je niet jezelf op de wereldkaart verplaatsen. Volg je het nog, dit licht filosofisch betoog? Mijn ervaring is dat thuis pas alles echt indaalt, nadat de enorme keten aan indrukken eindelijk is stilgevallen. Reizen maakt tijdelijk een ander mens van je, kan het beste in je losmaken, je wereldbeeld bijstellen. Zo concludeerden we vandaag - het is een open deur - dat wij met een gouden lepel in de mond geboren zijn. Eén van de beste plekken om ter wereld te komen is Nederland en daaraan doet het vele gemopper niets af. Zeker, de Nepalezen zijn meesters in levenskunst, ze blijven lachen en relativeren, maar voor de meeste mensen is het leven hier zwaar. Toen ik gisteren tranen in mijn ogen kreeg bij het zien van de drager met Amerikaanse koelkast op zijn rug zei Umesh: "Life in Nepal is hard, but we are happy with small things like having a job, even as a porter like this".

Onze fysieke conditie blijft verbazen. Gisteren ploften we na een douche (zwart water stroomde van mijn lijf) enigszins kapot in bed, maar na een goede nachtrust waren Lida en ik weer fris en fruitig. Alsof we geen Poon Hilltrekking hadden gedaan. Sterker nog, thuis stap ik regelmatig uit bed als een bejaarde, pijntje hier pijntje daar. Hier niets van dit alles. Het is nog net geen springen. Ik zoek een verklaring en kom uit op de droge lucht, die zowel koud als warm kan zijn. Droge koude lucht vind ik heerlijk en die kennen wij nauwelijks nog. In Nederland kruipt het vocht in mijn huid, botten en spieren. Klagen en mopperen liggen dan op de loer, maar dat wil ik niet. Een reisje Nepal doet wonderen voor notoire mopperkonten.

Vandaag dus een hangdag in Pokhara. Tijdens ons ontbijt spreken we hotelhouder Raju en leggen onze plannen voor. Morgen naar Tansen, op vier uur rijden, vervolgens door naar Bardia. Raju vindt dit geen goed idee, omdat Tansen blijkbaar minder gunstig op de route ligt dan ik dacht. Gezien de verbindingen die niet goed aansluiten en onze hoeveelheid bagage wordt dit een slopende reis, meer dan nodig. Hub en Tiny, maar ook Sonja hebben Tansen aanbevolen, maar we moeten keuzes maken en willen het voor onszelf niet onnodig moeilijk maken. Kiezen dus voor een rechtstreekse busreis naar Bardia, vanaf morgenmiddag tot zaterdagochtend. Op twintig kilometer van Thakurdwara, in Anbassa, worden we dan opgehaald door een jeep die ons vervoert naar de Homestay van Sonja en Budhi. Lida en ik waren het meteen eens over deze bijstelling van ons plan. Bovendien kunnen we zo iets eerder in Bardia zijn, het gros van de bagage achterlaten en mogelijk daarna nog iets gemakkelijker rondreizen. Ik heb er zin in, het weerzien met de inmiddels vele vrienden en bekenden, de schoolkinderen.

Vanmiddag was Umesh, ‘ozze jong’, ónze gast en werd hij getrakteerd op een lunch aan het Fewameer hier in Pokhara. De zon deed haar uiterste best en vele bootjes op het meer maakten de sfeer compleet. In de lucht zweefden paragliders en adelaars. Het voelde voor ons als een mooie afronding van de trekking, die we met z'n drieën hebben voltooid. Umesh genoot zichtbaar van deze 'gekke wijven' en maakte nog wat nieuwe kiekjes in een niet-Nepalees landschap. Als je aan Nepal denkt dan komt niet meteen een zonovergoten meer bij je op. Twee jaar geleden werd hier nog een uitzending van 'het mooiste meisje van de klas' opgenomen. Hilde Bleiswijk, zo heet de jonge vrouw in het verhaal, kwam naar Nepal nadat haar zusje zelfmoord pleegde. Hilde zelf was altijd een carrièrevrouw, haar zusje reisde graag naar Nepal. Uiteindelijk kwam Hilde na de dood van haar zusje hierheen en raakte gefascineerd door het leven en de mensen, zei haar luxe leventje in Nederland vaarwel en begon hier een humanitaire stichting. Alsof de dood van haar zusje nog niet genoeg was kreeg Hilde vorig jaar een zoontje van haar Indiase vriend en is nu alleenstaande moeder. Haar vriend wilde niets weten van het kind.

Vanavond hebben Lida en ik luxe Thais gegeten in een restaurant in onze straat, nemen nu een lange nachtrust en gaan morgen gepakt en gezakt, verstand op nul, de vele uren in een hobbelbus naar Bardia tegemoet. Daar aangekomen laat ik weer van me horen. Op Poon Hill zagen we in één blik de zon en de maan tegelijk, welke wonderen wachten ons de komende dagen? 'Kan niet bestaat niet' is het levensmotto hier. Die gedachte biedt zoveel ruimte en dat proef je hier overal. Lida en ik hopen van deze sfeer een stukje mee naar huis te nemen en over te dragen. Nepal is een arm land, maar vormt ook een voorbeeld in levenskunst, waar ik graag mijn voordeel mee doe.
Wie volgt?

Wordt vervolgd, vanuit Bardia.

liefs, ook namens Lida,
Mieke.

  • 11 Januari 2018 - 19:19

    Jo Cox:

    Nepal is nu ( gelukkig tijdelijk ..) 2 hangjongeren
    rijker. Het zwerversbloed brengt ze heelhuids van A naar. En terug.
    Nepal gaat Mieke en Lida nog missen en zij Nepal.
    Groet
    Jo & Johanna

  • 11 Januari 2018 - 21:05

    Jacqueline Schmidt:

    Weer een ervaring rijker dames, het lijkt mij een geweldige maar zeer vermoeiende tocht die jullie hebben gemaakt. Maar in jullie verhalen te lezen was het de moeite waard.
    Geniet van jullie busreiziger morgen, met zijn tweeen is die ook zo aan elkaar gekletst

  • 11 Januari 2018 - 21:18

    Jeannine Vsn Aalst:

    Hallo Mieke en Lida.
    Hier zijn bijna geen woorden voor. Chapeau kanjers.
    Wat een geweldige prestatie maar zeker ook een onvergetelijke ervaring voor jullie.
    Geweldig. Nu hopelijk even rustpauze
    En na genieten. Met lieve groeten en bewondering.
    Harry en Jeannine. Xxx

  • 11 Januari 2018 - 21:26

    Jeannine Van Aalst :

    Nu hopelijk toch even adempauze voor jullie.
    Blijf genieten van de prachtige ervaringen die jullie daar samen delen en bewonderen.
    Een lieve groet voor jullie beiden.
    Harry en Jeannine. Xx

  • 11 Januari 2018 - 23:16

    Marian Cornelissens:

    Indrukwekkend je/jullie verhaal. Mieke, jij bent al eerder geweest, maar wat zal Lida genieten van jouw eerdere ervaringen. Teveel om op te slaan in één keer, dus des te leuker om na te genieten!
    Groeten, Marian.

  • 12 Januari 2018 - 07:14

    Charlotte:

    mooi om jullie verhalen te lezen! Het brengt mij ook weer een beetje terug.
    Jullie herstel na de trekking zag er bij mij toch wat anders uit... goed gedaan.
    Geniet ervan

    Groetjes Charlotte

  • 12 Januari 2018 - 13:29

    Anny En Harry :

    Prachtig verhaal.
    Wij kennen ons in het verhaal. Deze route hebben wij ook gelopen en nog verder tot Muktinath.
    Adembenemende uitzichten.
    Je wordt wel beloond na zo'n zware trip met die uitzichten op Annapourna.

    Nog veel plezier.
    Anny en Harry (loopmaatjes van Lida)














    a

  • 12 Januari 2018 - 18:40

    Gemma:

    Wat een avontuur en wat een belevenissen, geweldig om vanuit deze luie stoel mee te mogen maken. Wij genieten van je verhalen en je foto's. Veel plezier samen.

  • 12 Januari 2018 - 23:27

    Christa:

    Het leest als een boek. Super. X

  • 13 Januari 2018 - 16:09

    Corry:

    Hallo Mieke en Lida.

    Heerlijk om jou verhalen weer te lezen Mieke en fijn dat jullie samen zo genieten van al dat moois in Nepal.
    Lieve groeten CorenHar.

  • 15 Januari 2018 - 11:36

    Ploni:

    Knap wat jullie allemaal doen , nog veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 80545

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: