Koken voor Nepal - Reisverslag uit Bardiya, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Koken voor Nepal - Reisverslag uit Bardiya, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Koken voor Nepal

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

18 Juni 2023 | Nepal, Bardiya

Dag lezers,

In mijn vorige blog schreef ik al over het Globetrottersweekend in Drenthe, waar ik aanwezig zou zijn op uitnodiging van Willeke en Be. Zoals vaak in het leven liepen de dingen anders. Tijdens mijn tweede verblijf in Athene, samen met vriendin Sandra, kreeg ik bericht van het overlijden van mijn dierbare oom Sjef. Gelukkig waren Anton en ik een week eerder nog bij hem, voor een laatste groet, bleek achteraf. In de loop der jaren is ons contact steeds intenser geworden. Zijn uitvaart wilde ik bijwonen en die bleek tijdens het Globetrottersweekend plaats te vinden. Kortom, ik bleef dat weekend in Limburg.

Gelukkig werden de plannen van Willeke en Be niet verstoord. Op vrijdag 2 juni heeft Willeke haar Nepalese kookworkshop in praktijk gebracht en voor maar liefst veertig gasten een maaltijd geserveerd. Op afstand was ik er een beetje bij, kreeg regelmatig een berichtje met foto's toegestuurd. Een mooie bekende sfeer, helemaal passend bij datgene wat ik ken van Willeke en Be. Veel kleuren, vlaggetjes en hun Indiase theeka'Chai Wallah'. Van de later aan mij gedoneerde opbrengst ben ik een tijdje sprakeloos geweest. Vrienden die dit voor mij doen...

Feitelijk ben ik de persoon die doorgeeft. Als je de wereld van enkelen een stukje mooier wilt maken via een goed doel, zonder overhead of andere wegsluispraktijken, dan komt het hele bedrag via mij ten goede aan scholieren in Bardia.

Ooit eerder waren Willeke en Be in Nepal, lang voordat wij elkaar in 2009 ontmoetten. Ze hebben hierover verteld, hun Oud- op Nieuwviering in het Annapurna Basecamp, op 4130 meter hoogte. Ze hebben de wens uitgesproken ooit naar Bardia te komen tijdens mijn verblijf daar. Wanneer dit gaat gebeuren is nog onbekend, maar het hangt in de lucht. Omdat zij beiden nog een aantal jaren werkend zijn is hun vrije reistijd schaars en kiezen zij vooral voor India. Daar wonen hun muzikale vrienden, de Bauls, die zij minimaal eenmaal per jaar bezoeken. In 2019 hebben zij deze vier muzikanten zelfs voor twee weken in Nederland uitgenodigd, met vele complexe formaliteiten vooraf. Een onvergetelijke ervaring voor vele bezoekers van de optredens van de Bauls in Drenthe. Afgelopen voorjaar konden Willeke en Be de Bauls voor het eerst bezoeken na coronatijd, voor 2024 staat een tegenbezoek aan Nederland weer op het programma. De voorbereidingen zijn al in volle gang. Ook hiervoor wordt geld ingezameld, met maaltijden door Willeke. Wil je hierover meer weten, reageer dan op onderstaand bericht. Ik zal er zeker nog vaker op terugkomen in mijn blogs.

Willeke en Be, hartelijk dank, ook namens BBAS Memorial School in Thakurdwara, Bardia. Jullie zijn toppers.

Een volgende inzameling voor Bardia, ook reeds genoemd, wordt de vlooienmarkt van Roosteren, op 13 augustus. Samen met vriendin Toos Olivers huur ik een kraam voor de verkoop van allerlei artikelen. We hebben nog een aardige voorraad, maar goed materiaal hiervoor blijft welkom. Vooral merkkleding in goede staat, idem dito voor boeken, speelgoed, kleine huisraad, gereedschap en kunstvoorwerpen. Geef het aan mij door en dan maken we een afspraak.

Inmiddels is Mina al een aantal weken in Musqat, Oman. Eerst werden nog de nodige trainingen gevolgd, waaronder een week in Istanbul, daarna was het wachten op de licensie voor de eerste echte vlucht als stewardess. Dit werd een verjaardagscadeau voor Mina. Afgelopen week, op 15 juni, haar 22e verjaardag, ontving zij haar licensie en kon de volgende dag starten voor haar Maidentrip, een heen-en-weertje Beiroet. Komende week vlucht twee en drie, daarna volgt een evaluatie. Via een langzame opbouw kan zij op steeds langere, verdere vluchten mee, ook naar andere continenten. Een meisje dat ik leerde kennen als jonge scholiere met vlechten, tot 2018 nooit buiten Bardia geweest. Nu is zij een moderne jonge vrouw met een internationale baan en salaris. Voor het eerst is zij buiten Nepal en heeft zij de zee gezien. Benieuwd waar en wanneer ik haar voor het eerst kan ontmoeten.

Jullie zijn weer even bijgepraat. De komende twee maanden zullen voor mij veel in beslag worden genomen door schrijfopdrachten, daarna volgt een seizoen van reizen. Maar ook deze periode raakt vermengd met werkzaamheden, zowel als schrijver als straks voor BBAS Memorial School. Mijn 'workation' met webdesigner Sandra was een heerlijk voorproefje. Samenwerkend, sportief en culinair, ook voor herhaling vatbaar.

Tot spoedig,

een mooie zomer alvast,

liefs, Mieke


  • 18 Juni 2023 - 13:20

    Sandra:

    De workation was heerlijk. Op naar de volgende. Liefs Sandra


  • 18 Juni 2023 - 14:32

    Clementien :

    Bedankt voor dit bericht om on op de hoogte te houden van deze gebeurtenissen.

    Veel succes!

    Clementien


  • 18 Juni 2023 - 14:32

    Clementien :


  • 18 Juni 2023 - 20:30

    Loes Diederen:

    Succes Mieke en vr.groet. Loes D


  • 18 Juni 2023 - 22:13

    Willeke En Be:

    Hoi Mieke,

    mooi dat we op deze manier een bijdrage hebben kunnen leveren aan het mooie werk dat je doet voor de school in Bardia. Succes met de vlooienmarkt. We houden contact!!

    Willeke en Be


  • 22 Juni 2023 - 12:57

    Sharlene Lucia Isidora :

    Hi Mirke eat fijn om dit allemaal te kunnen lezen. Ik ben blij voor Mina. Een andere wereld voor haar. Wat goed en positive nieuws. Veel leermomenten verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bardiya

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 81181

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: