Verbinding - Reisverslag uit Bardiyā, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Verbinding - Reisverslag uit Bardiyā, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Verbinding

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

10 December 2023 | Nepal, Bardiyā

Verbinding

De laatste dagen Nepal zijn aangebroken, meestal tijd voor bezinning. De afgelopen dagen ben ik daar nog weinig aan toegekomen, maar vandaag ben ik echt alleen en kan mijn missie overdenken. Soms lijkt het alsof ik zomaar iets doe, haal geld op en besteed dit aan schoolmaterialen of ondersteuning van studenten. In Bardia organiseer ik altijd activiteiten op school, daarover hebben jullie voldoende kunnen lezen. Maar zelf zie ik mijn toegevoegde waarde vooral in het verbinden van mensen. Als ik ook nu terugkijk dan heb ik nieuwe mensen op school geïntroduceerd, zo nu en dan komt er een sponsor voor een student bij en daarbij merk ik dat mensen oprecht geïnteresseerd raken in mijn reizen en in Nepal.

Een mooi hoogtepunt van verbinding ontstond gisteravond, toen ik de blinde Bhima met haar zoontje Souvenir voor een etentje had uitgenodigd, samen met de drie zussen Chitra, Ranju en Rama en hun goede vriend Sachin. Per toeval vonden we een heel gezellig dakterras in de buurt van Seeing Hands, waar Chitra en ik onze twee gasten ophaalden. Chitra nam meteen een zorgende rol op zich, begeleidde Bhima aan de hand de vele trappen omhoog. Souvenir was nog wat onwennig en verlegen. Eenmaalaan de warme chocolademelk ontdooide hij en was niet meer te stoppen. Dit mannetje van tien, enige zoon van een blinde moeder, deed het hele gezelschap versteld staan van zijn leergierigheid en intellect. Behalve Nepalees en goed Engels leert hij ook al Koreaans. Hij is dol op sport en kunst, vertelt gepassioneerd over bezoekjes aan musea met zijn schoolklas. Bovendien weet hij goed raad met digitale systemen, waardoor er een klik met Sachin ontstaat, die een studie in de informatietechnologie volgt. Het liefst wil hij leren hacken. Dit ontwapenende knulletje zou wel eens de president van Nepal kunnen worden in de toekomst. Mijn gezelschap onderhoudt contact met beiden, er is weer een mooie verbinding ontstaan.

Mensen komen naar Nepal voor de bergen, maar komen terug voor de mensen. Dit kan ik vol overtuiging beamen. Soms misschien wat veel mensen - ik ben ook best graag op mezelf – maar de dingen zijn niet altijd te plannen. Ik merk dat mijn bekendenkring in Nepal altijd blij wordt van mijn bezoek en we steeds weer van elkaar leren. Souvenir is, net als de andere jonge mensen, heel geïnteresseerd geraakt in Nederland. Juist persoonlijk contact en aandacht kunnen mensen het gevoel geven dat ze er toe doen en meer vertrouwen krijgen in hun toekomst. Maar dan alleen als dit contact ook duurzaam is, denk ik. Het wordt heel gemakkelijk gezegd: o, lijkt me leuk om een keer met je mee te gaan. Aan die vluchtigheid heeft niemand iets, daar ga ik ook niet meer in mee. Gewoon leuk is voor mij niet genoeg. Iedereen die daadwerkelijk door Nepal wil reizen en bijvoorbeeld vrijwilligerswerk wil doen moet zich goed bewust zijn van een stuk verantwoordelijkheid.

In die zin is de Amerikaanse Maggy Doyne, bekend van Floortje Dessing, heel verantwoord bezig met haar kinderproject Blink Now hier in Nepal. Toen ik enkele jaren terug een verzoek deed om haar stichting te bezoeken kreeg ik als reactie dat men heel voorzichtig is om mensen toe te laten, ter bescherming van de kinderen. En daarvoor had ik alle begrip. Aan aapjes kijken is geen behoefte, enkel en alleen mensen die langdurig iets goeds kunnen toevoegen zijn welkom. Voor ieder ander die Nepal wil bezoeken zijn er legio mogelijkheden. Rondreizen, bergtrekkingen, safari’s, eventueel in combinatie met een stuk India.

Voor wie concreet een waardevol persoonlijk contact wil onderhouden met een student of gezin in Nepal, voor ongeveer 40 euro per maand kun je veel betekenen. Laat het mij weten en ik zorg vervolgens voor de verbinding.

Ik hoop dat de regen in Nederland snel overwaait. Ik doe mijn best een beetje zon mee te nemen.

Liefs, Mieke


  • 10 December 2023 - 14:15

    Sandra:

    Hoi Mieke, mooi verhaal weer. Dat verbinden daar ben je mee geboren, zit in je design (type 5). Mooi dat je daar ook over schrijft.


  • 10 December 2023 - 14:32

    Ineke:

    Dag Mieke, Wat een mooi verhaal maar weer. Fijn dat je de tijd neemt dit allemaal aan je digitale dagboek toe te vertrouwen en ons de mogelijkheid geeft dit een beetje mee te beleven. Snel weer in het koude Nederland, waar het al heel vroeg donker is. Maar toch ook gezellig met al die lichtjes in de huizen.


  • 10 December 2023 - 14:35

    Marian:

    Goed gezegd Mieke!


  • 12 December 2023 - 12:43

    Marion:

    Hallo Mieke

    Wat mooi omschreven hoe je mensen verbind maar dat is jou wel toevertrouwd!

    Fijn dat we je weer mogen begeleiden, op afstand heel bijzonder om alles te lezen.

    Geniet van je laatste dagen en een hele fijne veilige reis terug.


  • 12 December 2023 - 14:04

    Sharlene Lucia Isidora :

    Hi Mieke,

    Weer met Uitgepelde Ogen,heb ik van je verhaal genoten. Ik ben aan het surveilleren, dus een een beetje afleiding kan geen kwaad. Het leek alsof ik daar aanwezig was.

    Bedankt voor het delen.

    Tot gauw [e-2764]️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bardiyā

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 80668

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: