Fietsen voor Bardia - Reisverslag uit Bardiya, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Fietsen voor Bardia - Reisverslag uit Bardiya, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Fietsen voor Bardia

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

19 Mei 2023 | Nepal, Bardiya

Lieve lezers,

Het wordt weer langzaam tijd voor een update over Nepal. Deze keer is de aanleiding een heel bijzondere. Vanochtend ontving ik een berichtje van Jacqui Holth over een Nederlandse fietser, die morgen vanuit Lutjebroek van start gaat met als eindbestemming Bardia! Hier moest ik even van bijkomen. Marc Kuijn luidt zijn naam.

Tienduizend kilometer met volle bepakking, fietsend door vele landen en onbekende gebieden. Zulke tochten imponeren mij al mijn hele leven, en zeker als dit gekoppeld is aan een goed doel. In dit geval aan Bright Futures of Bardia, de Australische/internationale organisatie waarover ik al vaker geschreven heb. Zij bereiken in korte tijd heel veel voor de gemeenschap van Bardia. En nu dit. Nederland, Nepal, lange soloreizen, fietsen, goede doelen. Een prachtige verbinding met hoogtepunten uit mijn leven. Ik klim meteen weer in de pen om dit blijde bericht met jullie te delen, ik kan en wil niet anders.

Hoe zit het nu met mijn plannen, vraagt menigeen zich mogelijk af? Wat betreft een reis naar Nepal, die staat gepland vanaf half oktober. Vanwege de gestegen vliegtarieven kies ik opnieuw voor een enkeltje naar New Delhi, waar de Nederlandse Joos op dat moment bij vrienden zal verblijven en wij samen aansluitend doorvliegen naar Kathmandu. Joos heeft 25 jaar lang in India gewoond, samen met haar man en drie kinderen. Zij maakt deel uit van mijn laatste boek over geëmigreerde vrouwen – een reis in de wereld van eenendertig vrouwen – en wil op basis van haar ervaring in India iets betekenen voor de school in Bardia. Als muzikaal geschoolde heeft zij op vele fronten creatieve activiteiten ontplooid voor kinderen in Bangalore en New Delhi. Nu zij terug is in Nederland en stukje bij beetje haar weg weer heeft gevonden kriebelt het toch steeds weer om dit stuk van haar leven niet helemaal overboord te gooien. En zo gebeurde het dat zij vroeg om twee weken te kunnen aansluiten in Bardia en wij samen vanuit Delhi via Kathmandu naar Bardia zullen afreizen. Vooraf bezoekt zij vriendin in India.

Gezien enkele eerdere ervaringen kies ik niet meer voor een gezamenlijke reis, daarover wordt toch te licht gedacht. Aan beloftes alleen heb ik niet zoveel, dat is te vrijblijvend gebleken en kost energie die ik hard nodig heb. Ik trek mijn eigen plan en iemand mag daarbij aansluiten. Een goede middenweg, daar sta ik nog steeds voor open. Hoe lang ik daarna zelf in Nepal zal blijven hangt af van onbekende factoren. Dat is het mooie aan een enkele reis, ik kan inkorten of verlengen naar eigen inzicht.

Afgelopen maart was ik een week in Athene. Hoofddoel was een bezoekje aan mijn nichtje Frederiek - dochter van broer Anton en schoonzus Inez - die daar al enkele jaren woont met haar Griekse vriend Giorgos. Hun kleine appartement is niet geschikt voor extra gasten, dus ik koos voor een AirBnb in de buurt. Maar we hebben elkaar elke dag vele uren kunnen ontmoeten, beginnend vanaf een uitgebreide lunch. ’s Ochtends kon ik werken aan mijn schrijfproject, een mooie betaalde opdracht die is ontstaan vanuit mijn laatste boek. ’s Middags uitgebreid lunchen op pittoreske plekjes, op z’n Grieks, rustig aan dus. Vanaf de eerste dag was ik verliefd op dit aards paradijs.

Extra mooi was het toevallige bezoekje van Frederieks zus Noraly, mijn petekind, die samen met haar kersverse vriendDaan ook een aantal dagen Athene bezocht. Heerlijk gezelschap, met vele boeiende gesprekken. Ik houd van deze verbinding met diverse generaties. Wat beweegt jonge mensen nu echt? Praten mét elkaar in plaats van over elkaar, daarmee komen zoveel nieuwe inzichten vrij. Nieuwe hoop en vertrouwen dat deze moeilijke tijden misschien toch weer kunnen keren.

Frederiek en Giorgos ontmoetten elkaar zeven jaar geleden op de Rietveld Academie in Amsterdam en leiden nu een leven als kunstenaar. Dat is meestal geen vetpot, maar wel een overtuigde keuze. Nu zit Frederiek voor een kunstproject een maand lang op IJsland, Giorgos voor twee maanden voor een langdurig project in Zweden. Griekse warmte ingeruild voor noordelijke frisheid, mét inspiratie en midzomernachten, dat wel. Hun appartementje staat dus leeg. Zij zouden graag zien dat dit bij hun afwezigheid regelmatig wordt bewoond door bekende mensen. Aan iemand als ik hoef je zoiets niet verder uit te leggen. En ook niet aan iemand als Sandra. Die verbinding was snel gemaakt.

Nu ik al geruime tijd samenwerk met mijn vriendin Sandra, zij als webdesigner en ik als tekstschrijver/copywriter, is dit dé kans voor een zogenaamde workation. Werk gecombineerd met het genot van vakantie. Sandra is ook een gedreven reiziger en momenteel bezig met de groei van haar onderneming als webdesigner. Eerder kampeerden we al elke zomer een aantal dagen samen en combineerden sport, bourgondisch genieten en serieuze plannen met elkaar. Over enkele dagen vertrekken we naar Athene om in het centraal gelegen appartement van Frederiek en Giorgos een week lang te werken en genieten van het goede leven. Een of twee beklimmingen van de Lykavitos staan op het programma. Vooral vóór zonsopkomst en na zonsondergang de moeite waard, omdat de zoete beloning van een compleet stadsvergezicht op je wacht, vanaf een bourgondisch terras.

Na mijn terugkeer uit Athene zal ik vertrekken naar Drenthe, waar vrienden Willeke en Be mij hebben uitgenodigd voor het Globetrottersweekend. Willeke heeft diverse kookcursussen gevolgd in India en bij Sonja een online cursus Nepalees koken. Zij gaat tijdens dat weekend Nepalees koken voor al die globetrotters, met de opbrengsten voor Bardia. Ik zal daarbij een presentatie geven over mijn ervaringen daar, misschien wel in sari. Hoe dan ook, een prachtige verbinding. Willeke en Be zijn jarenlang wereldfietsers geweest en ik mag in juni een donatie in ontvangst nemen via hen, voor Bardia. Op dat moment is fietser Marc Kuijn al enkele weken onderweg, maar nog vele maanden verwijderd van zijn eindbestemming Bardia. Ook een jong persoon met prachtige idealen. Als ik in oktober in Bardia arriveer zal hij nog elders in Azië rondfietsen, maar hem te kunnen volgen is al zo mooi. En zo is het cirkeltje weer bijna rond.

Half augustus zal ik samen met vriendin Toos Olivers, ook verbonden aan Bardia, met veel gedoneerde spullen op de vlooienmarkt van Roosteren staan. Opbrengsten bestemd voor Bardia. Jullie zijn dus aardig bijgepraat over mijn plannen. Ik hoop velen weer te mogen trakteren op nieuwe avonturen en zal hierbij ook de website vermelden van Marc Kuijn.

Tot een volgende keer, vanuit…

Een warme groet,

Mieke

Fundraise for Bright Futures – Marc's Bike Escapade (marckuijn.nl)


  • 19 Mei 2023 - 21:44

    Jacqueline :

    Hoi Mieke,

    Weer mooi om te lezen [e-1f60a]

    Voor nu wens ik je een goede reis en een heel prettig verblijf in Athene.

    Tot ziens [e-1f44d]


  • 20 Mei 2023 - 01:25

    Sharlene Lucia Isidora :

    Hi Mieke,

    Wat leuk en goed dat allemaal. Geniet ervan en volgende keer wil ik al te graag met je mee [e-1f44d][e-1f3fe][e-1f60a][e-2764]️

    Alvast veel leerplezier.

    Met een vriendelijke groet en tot horens,

    Sharlene Lucia


  • 21 Mei 2023 - 16:35

    Marian Janssen:

    [e-1f600] Hi Mieke,

    Alweer naar Athene, leuk!

    En wat een plannen allemaal.

    Sucess!

    Grtjes, Marian


  • 21 Mei 2023 - 16:35

    Marian Janssen:


  • 24 Mei 2023 - 09:58

    Ena:

    Je maakt heel wat mee Mieke! Mooi om te lezen.

    Fijne tijd in Athene!!

    groetjes Ena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bardiya

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 80605

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: