Van rampplek naar rampplek naar opluchting. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Van rampplek naar rampplek naar opluchting. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Van rampplek naar rampplek naar opluchting.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

20 Februari 2017 | Nepal, Kathmandu

Lieve lezers,
Hier ben dan eindelijk weer. Vol liefde en ontzag kijk naar mijn volledige bagage, die ik enkele uren geleden in ontvangst mocht nemen. De beproevingen waren ongekend. Gisteren naar de luchthaven, nul bagage, met de belofte dat deze vandaag zou arriveren. Eerst zien dan geloven, was mijn gedachte. De zenuwen kregen steeds meer grip op mij. Hele visioenen van o.a. 480 stuks zwervende Kaplahoutjes maakten zich van mij meester, maar toen ik vanmiddag de drie rugzakken zag liggen, waarvan een opengescheurd, kon ik opgelucht ademhalen. Kafkakiaanse toestanden, zo voelde het deze dagen.

Voor mijn vertrek dacht ik laconiek 'ik vlieg vanaf Zaventem (aanslag) naar Istanbul Ataturk (aanslag) naar Kathmandu (aardbeving), maar dat is verleden tijd en heeft niets met mijn reis te maken. En gelukkig ben ik ook geen slachtoffer geworden van onomkeerbare drama's, laat ik dat vooral stellen. Maar ik heb tranen gehuild en peentjes gezweet, dat mogen jullie gerust weten. Toch maar gepoogd het hoofd koel te houden, prioriteiten gesteld en iedere dag mijn grenzen verlegd.
Morgen reis ik met de nachtbus fdoor naar Bardia, met drie dagen vertraging.

Het tijdsverschil in Turkije was in mijn herinnering altijd een uur, zo stond ook in mijn ticket vermeld. Horloge tijdig vooruit gezet (Mieke, let op!) en in Istanbul de borden goed bestudeerd. Alles klopte. Op tijd naar de gate, waar nog weinig bedrijvigheid was. Wachten, naar de WC met een lange wachtrij. Ik kom terug en ineens was alles leeg. 'Verplaatst naar andere gate' dacht ik nog. Ben gaan informeren en kreeg als antwoord 'no mam, your flight is gone, in Turkey two hours ahead'. Geen enkele compassie, vriendelijkheid of wat dan ook. Alsof met hun democratische dictator Erdogan ook onverschilligheid is ingetreden. Vervangende vlucht: een veelvoud van mijn eerste ticket. Ook de terugvlucht werd gemakshalve meteen geannuleerd. Toen brak ik...

Wat nu??? Stoppen is geen optie, ik moet naar Nepal, mijn bagage is onderweg. Van Turkish Airlines had ik niets te verwachten, zoveel was duidelijk. Via internet kon ik een vlucht boeken die een dag later in Kathmandu zou arriveren, Etihad Airways, vanaf de andere luchthaven in Istanbul, 40 km verderop. Moest daarvoor een visum kopen om überhaupt Turkije in te kunnen. Met mijn huis-tuin-en-keuken-turks (ev-bahce-ve-mutfak-turkce) kon ik nog behoorlijk afdingen op de taxi, maar had nog geen zekerheid of de vlucht ging lukken, kon ticket niet printen.
Volg je het nog?

Kortom, via Abu Dhabi en Delhi kwam ik een dag na planning in Kathmandu, mijn bagage twee dagen later, waardoor ik drie dagen vertraging heb opgelopen. Het is zoals het is en de veerkracht van de Nepalezen neem ik opnieuw als voorbeeld, anders was ik redelijk doorgedraaid. Ik ervaar steun van bekenden en onbekenden en heb zorggedragen voor voldoende rust om de situatie aan te kunnen.

Zo kwam ik op de eerste dag hier in gesprek met een jongetje, Deeprak, die mij de weg wees naar een geldautomaat. 'Where are you from?'
Holland? Amsterdam, was zijn antwoord. Ik vroeg hoe hij dit weet. Hij heeft op eigen houtje alle hoofdsteden van de wereld geleerd en zo begonnen we een quizje. Hij kon werkelijk elke hoofdstad meteen oplepelen. Wij deden dit vroeger thuis al, allerlei spelletjes met topografie, dus ik ken de hoofdsteden ook. Ik wilde hem een klein geldbedrag geven, wat hij weigerde. Wel vroeg hij vervolgens wat melkpoeder te kopen voor zijn broertje en zusje. Zo gezegd, zo gedaan.

Grote steun ervaar ik van Sonja, de Friezin die in Bardia woont. Bij haar ga ik de eerste nachten logeren. Ook sommige anderen kennen mij nog van 15 maanden geleden. Het is hier nu rustig, het seizoen komt volgende maand weer op gang. Vandaag probeerde ik tot tien maal toe geld te pinnen, geen enkele automaat kon mij bedienen. Ik kan nog even vooruit en dit is een peulenschil vergeleken met wat eerder gebeurde. Morgen nieuwe kansen, denk ik dan maar.

Er is vast nog meer te melden, maar dit lijkt me voorlopig voldoende. Vanaf nu hoop ik weer regelmatig verhalen de wereld in te sturen en te vertrouwen op de Goden... en een beetje op mezelf.

Namaste, Mieke.

  • 20 Februari 2017 - 15:54

    Sandra:

    Wat een verhaal, Mieke! Ik lees dit en word zo in je verhaal geslurpt. Die toestanden met Turkisch Arilines lijken wel de toestanden die wij hier in de Caraïben meemaken met Insel Air. Geen communicatie, onvriendelijk, geen medeleven, vluchten cancelen, noem maar op. Machteloos toezien wat er gebeurt. Ik hoop dat je snel tot rust komt. Het is zo zonde als je hierdoor straks niet genoten hebt van je reis. Dit is overigens echt een voorbeeld van dat reizen geen vakantie is maar hard werken...... Ik vind het knap dat je dit avontuur helemaal alleen doet. Petje af. Probeer het in ieder geval los te laten en kijk nu maar vooruit. xxx Sandra

  • 20 Februari 2017 - 16:26

    Gemma:

    Hi Mieke, wat een opluchting dat je er heelhuids bent gekomen en met bagage. Heeft het schietgebedje aan de heilige Antonius toch nog geholpen. So far so good. Goede busreis en keep calm.

  • 20 Februari 2017 - 19:18

    Lida Donners:

    Hoi Mieke,

    "En zoo kump alles toch good"!!! Ich hup it dich toch gezag!

    Nu even uitblazen van de stress en dan lekker genieten en op naar het volgende avontuur!!

    Hebben Jan, Caterijn en Piet de over tocht goed doorstaan?

    Liefs, Lida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 80515

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: