Perceptie van tijd. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Perceptie van tijd. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Perceptie van tijd.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

11 November 2015 | Nepal, Kathmandu

Mijn verhaal van vandaag is niet spectaculair, maar meer beschouwend.
Ik voel me nog steeds grieperig en dat betekent weinig energie. Niet zo raar ook na die heftige start.

Toch wil ik van alles, alsof ik tijd tekort heb hier. Elke dag van 'niets doen' is een verloren dag. Dit is onze manier van denken over tijd. Buiten barst het van de reisbureautjes die allerlei activiteiten aanbieden en ik voel dat het nog te vroeg is. Sowieso ga ik over 5 dagen pas naar Pokhara, waar dit alles te doen is, maar toch.....

Een les in geduld en acceptatie. Eerst mijn gezondheid terugwinnen en pas dan gaan andere deuren voor mij open. Ik heb wat boodschapjes gedaan, administratieve zaken geregeld, mezelf getrakteerd op een grote cappucino en een lunch, wederom in de sfeervolle tuin.

Nu op bed, beetje schrijven, puzzelen, lezen. Gelukkig werkt 'uitzending gemist' hier en kan ik Tv-programma's terugkijken. Ik krijg de tijd wel om.

Spiritueel gezien is deze situatie misschien wel nodig om even een stapje terug te doen, tijd voor introspectie. Om zo van de Westerse naar de Oosterse tijd om te schakelen.

Het is nu niet erg om alleen te zijn. Een beetje dubbel wel. Als je ziek bent is het fijn als iemand voor je zorgt; tegelijkertijd ben ik ook niemand tot last.

Heb alsjeblieft geen medelijden. Ook dit is de realiteit van zelfstandig reizen, met ups en downs. Net het leven zelf.

  • 11 November 2015 - 11:10

    Leo Verhoeven:

    Hoi Mieke,
    Na die gekke reactie van Leone Veloce toch eens een wellicht aansprekende reactie.
    Perceptie van tijd, daar hebben filosofen van wakker gelegen, want dan (b)leek de tijd langer te duren. Zij zegden zich leuke dingen af om de duur beter te doorgronden. Daar herken je wel iets van, zeker of . . .?
    Een mij enigszins (heeft mij nooit zijn diepste verlangens ontbloot) bekende filosoof Henri Bergson heeft daar een een traktaat aan gewijd. Ook een vorm van traktatie . . . Ik herinner me een quote als: tijd is een eeuwigdurend NU (wij verstrijken, de tijd niet). Kun je daar iets mee?
    "In dit traktaat ontwikkelt de meesterlijke stilist Bergson een theorie van de geleefde tijd. Tegenover de tijd van de klok stelt Bergson de ervaring van de tijd als proces, als 'duur'. Tijd en vrije wil is een van de filosofische hoofdwerken van Henri Bergson en verscheen in 1889. Bergson is een van de invloedrijkste filosofen van de twintigste eeuw. Het werk van Marcel Proust, Gilles Deleuze en in Nederland Joke Hermsen is ondenkbaar zonder deze grote denker. Henri Bergson (1859-1941) was hoogleraar aan het Collège de France en lid van de Académie Française. In 1927 ontving hij de Nobelprijs voor de literatuur.
    Met zoiets kun je de tijd vullen of "doden" zo je wil.
    Hart. groet, Leo

  • 11 November 2015 - 17:33

    Sandra :

    Beterschap Mieke..... Xxx sandra

  • 11 November 2015 - 19:42

    Jeannine Van Aalst:

    Een dikke knuffel voor een dappere vrouw. Heel veel beterschap en liefs van mij voor jou.
    Rust goed uit, dan kun je naderhand weer ootimaal verder aan je reis.
    Een hartelijke groet.
    Jeanninexxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2017

Terug naar Nepal.

14 December 2015

Doe ik het goed?

13 December 2015

Fotoverslag.

12 December 2015

Halverwege.

10 December 2015

Mijn eerste schooldag.
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 81206

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: