Hoe werkt het de bus in Nepal?? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Hoe werkt het de bus in Nepal?? - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Hoe werkt het de bus in Nepal??

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

06 December 2015 | Nepal, Kathmandu

Dag lezers,
Terwijl ik nu in ieder geval veilig in een - voor mijn doen - luxe hotel op bed lig, zojuist een bord rijst met groente via de roomservice heb leeggelepeld, kan ik alvast mededelen dat ik NIET op de plaats van bestemming ben. Wat ging er mis?

Ik had zo goed als alles afgezekerd, het zou me niet meer gebeuren. Maar ik wil nog wel eens negeren dat het in Nepal (en India) anders werkt. Busticket gekocht, vertrek om 4.30 am (half 5 in de ochtend dus), half uur van tevoren aanwezig. Keurig in de planning betrokken. De taxi door mijn hotelhouder laten regelen, half 4 aanwezig. Ik loop met mijn totale bagage van 4 hoog naar beneden, nog geen leven te bespeuren. Er ligt een deken op de bank in de hal en het lijkt alsof daar iemand onder ligt. 'Heb geduld' zeg ik tegen mezelf, 'het is pas 5 voor half 4'. Dit guesthouse heeft een glazen voordeur met daarvoor een hermetisch afgesloten hekwerk. Ik wacht.

Ik twijfel aan mijn horloge en telefoon, zijn deze wel goed afgesteld? Dan ga ik na waarmee ik dit bevestigen. Ik hoor een auto, dat moet mijn taxi zijn. Staat die taxi voor een dichte deur en ik erachter, dat schiet niet op. Ik begin voorzichtig te roepen 'please, can someone open the door for me, I have to leave now'. Geen reactie. Iets luider, nog geen effect. Dan begin ik wat meer kabaal te maken, ik ga toch verdomme die taxi niet missen. Er kruipt iets vanonder de deken vandaan, de jongeman die ik eerder heb gezien. Normaal houdt hier een oude man de wacht. De jongen gaat een deur verder en daar komt de oude man, zoals altijd in dezelfde broek, dikke jack en wollen muts op. Probleem opgelost.

Het is uitgestorven op straat, Kathmandu in een diepe slaap. Best luguber voor mijn gevoel. Het busstation ademt dezelfde sfeer, er is nagenoeg niemand te bekennen. Gelukkig loopt de taxichauffeur nog even mee om te kijken waar mijn bus vertrekt, draagt mijn grote bagage. Dan wacht ik een tijdje. Het is kouder dan ik dacht, ik sta een beetje te vernikkelen hier. Geen bus. In de verte zie ik wat mensen. Ik pak alle bagage op en loop die kant uit. Ook Nepalezen die van niets weten. Waarom moest ik zonodig weer gaan backpacken en heb ik niet iets met wieltjes aangeschaft? Een soort nostalgie, denk ik. Maar nu ben ik alleen en met z'n tweeen blijft de een bij de bagage, de ander loopt wat rond te zoeken naar de juiste plek. Ik probeer opnieuw kalm te blijven. Het zal een keer licht worden en er komt een bus naar Bardia. Dat de bus misschien verlaat is, zou kunnen, maar dat er geen enkele andere passagier te zien is voor diezelfde bus van half 5, daar klopt iets niet. Wat een klojo die mij dit ticket heeft verkocht.

Eindelijk, om kwart voor 6 gaat het licht aan in een bus, die wel eens de mijne zou kunnen zijn. Ik vraag aan de chauffeur of dit de bus naar Bardia is. Hij bekijkt mijn ticket. 'Yes, mem, sit down'. Alleen al dat beetje warmte en die zitplaats zijn goud waard. Daarna duurt het nog zeker 3 kwartier voordat de bus gevuld is en we vertrekken. Ik ben de enige blanke. En ik merk al snel dat buiten het toeristengebied weinig tot geen Engels wordt gesproken., vraag nogmaals of dit de juiste bus is, maar twijfel of mijn vraag begrepen is. Ik neem een Primatour-pilletje, heb geen zin om misselijk te worden en daar word ik lekker loom van, goed om veel te slapen en de reis te doorstaan.

Onderweg worden her en der nog wat passagiers opgepikt. Ik bekijk wat ochtendtaferelen, waaronder militairen in een hardlooptraining. En wat mij toch altijd weer schokt, de bergen vuilnis en afval die overal rondslingeren, bedekt met een laag stof. Alsof hier wekelijks een woestijnwind overheen gaat. Armoede hoeft niet perse vuil te zijn, vind ik. Dan zie je die vaak prachtig geklede vrouwen met hun statige houding en dan al die troep, nauwelijks te rijmen. Ik mag van geluk spreken dat ik aan het raam zit en een beetje naar buiten kan kijken. Die ramen zijn jaren niet gewassen.

We rijden en stoppen vrij snel een paar keer voor een pauze. Ik zie dat ook onze luxe touringcar een flinke barst in de voorruit heeft. Er is er nauwelijks een zonder barst. Nadat we flink zijn afgedaald vanuit Kathmandu is ook de kou verdwenen. Nepal heeft ook vlakke gebieden, bestaat niet alleen uit Himalaya. Als de vrouwen aan de andere kant van het gangpad een geroosterde maiskolf hebben bemachtigd, wil ik ook nog snel naar buiten om er een te halen, maar de bus vertrekt al. De vrouwen breken ieder een stuk voor mij af en zijn blij te kunnen delen.

En zo wordt het al rijdend middag, later in de middag, avond. Nog steeds geen Nepalganj, waar de bus eerst doorheen moet, volgens mijn informatie. Ik vraag aan mijn buurman hoe lang het nog duurt tot Bardia. 'This bus not to Bardia, tomorrow other bus'. Ik schiet naar voren en vraag aan de bijrijder hoe het zit. Inderdaad, de bus gaat niet verder dan Nepalganj en pas morgen kan ik verder reizen. 'Shit, wat nu weer, hotel zoeken etc.' Ook mijn ticket - even meegenomen bij de controle - blijkt verdwenen. De goeie man moest ineens naar een begrafenis, wordt gezegd. Twee mannen op de voorbank horen alles aan en bieden hulp. Eerst wordt gebeld met mijn guesthouse in Bardia, vervolgens zorgen ze voor een kamer in hetzelfde hotel als waar zij overnachten en regelen een goede prijs. "Waar heb ik dat vaker gehoord', denk ik meteen (Delhi). Maar ja, weinig keus. Het blijken zakenmensen te zijn die hier vaker komen. Bij aankomst in Nepalganj regelen ze gezamenlijk transfer naar het hotel en leggen daar de situatie uit. Ook helpen ze mij bij het vervoer van morgen, nog slechts 85 km te gaan.

Als ik mijn kamer binnen loop denk ik 'hier heb ik wel even zin in, stukje luxe'. Misschien zelfs weer een warme douche. Best wel afzien, dat backpacken, maar je krijgt er elke dag iets voor terug en het is ook een stuk survival, waarin je jezelf moet zien te redden. Dit soort landen zijn daar ideaal voor. Probeer maar eens.

Misschien zit de clou toch vooral hierin: elke keer als iets misloopt komt er hulp vanuit onverwachte hoek. En dit ervaar ik bijna dagelijks, maar echt wennen......... dat doet het nooit.

  • 06 December 2015 - 18:12

    Edwin:

    Weer prachtig geschreven en ik zit ook weer gelijk in Nepal met mijn gedachten.
    Jij maakt het wel mee zo :-)
    Dit soort dingen neem je mee voor de rest van je leven, en straks dan lach je er om.

    Dat van de vuilnis komt door de brandstofcrisis heb ik begrepen. Staat op een laag pitje dat ophalen sinds maanden.

    Succes met het vervolg van de reis in de hobbelbus. Rodeostier op wielen

  • 06 December 2015 - 18:21

    Jacky:

    Wat een mooi geschreven stuk Mieke!
    En idd, de dingen over je heen laten gaan in Nepal, India... De ene keer gaat dat makkelijker dan de andere keer...

  • 06 December 2015 - 18:35

    Sandra:

    Jeetje Mieke, wat een verhaal weer. Eigenlijk moet ik erom lachen (sorry niet voor jou) hier vanuit mijn luie stoel. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je op dat moment behoorlijk schrikt en best wel boos bent. Dit is typisch Een backpackers verhaal. Je gaat dit nooit meer vergeten. Later zal je er zelfs om kunnen lachen.Gelukkig heb je de tijd en kan je even extra genieten van je luxe hotel want dat is toch wel heerlijk. Geniet ze en hopelijk kom je morgen wel op de juiste bestemming aan. Xxxsandra

  • 07 December 2015 - 08:54

    Jeannine Van Aalst.:

    Wat een verhaal weer Mieke.
    Zal soms best tegenvallen, alst het niet loopt, zoals gepland, maar het komt uiteindelijk toch goed en je ervaart wel, dat er steeds mensen zijn, die jou een stuk hulp aanreiken en dat zal zeker goed voelen!!
    Jouw inspanning wordt toch telkens beloond en je wordt er rijker door van binnen.
    Wat fijn dat je toch een goed hotel vond en hopelijk een prima bed om je vermoeide lijf rust en warmte te bieden.
    Veel succes vandaag met je laatste stukje reizen naar je bestemming en fijne tijd hier voor jou toe gewenst!! Met Liefs en get gaat je goed. Groetjes Harry en Jeannine. Xxxx

  • 11 December 2015 - 16:10

    Leo:

    Je schrijft allengs beter én inleefbaarder ! Krijg langzamerhand een soort schuldgevoel mijn deel van de reis je nog schuldig te zijn. Terwijl ik het lees zit ik nl. met je op het station me groen en geel te ergeren dat men zich niet aan tijd kan houden (zitten dichter bij de eeuwigheid); ik ruik de "gore" lucht van al dat vuil langs de weg, zie die prachtig geklede vrouwen (maar nu door jouw ogen) en zie mezelf uit de stoel springen om 'verhaal' te halen over mijn kaartje: "gaan we nu wel of niet naar Bardia". En vervolgens zie ik me terug bij de heren die je te hulp schieten. Dat hoef je niet te weten, maar wij zetten hen aan, je zo nu en dan te helpen. Hoe we dat doen? Nou gewoon: door een kaarsje op te steken. Nou ben jij weer in zet, ben nog aan het inlopen. Groeten, Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2017

Terug naar Nepal.

14 December 2015

Doe ik het goed?

13 December 2015

Fotoverslag.

12 December 2015

Halverwege.

10 December 2015

Mijn eerste schooldag.
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 82745

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: