De risico's van reizen. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu De risico's van reizen. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

De risico's van reizen.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

01 December 2015 | Nepal, Kathmandu

Goedemorgen lezers.
Gistermiddag ben ik in slaap gesukkeld en er pas 15 uur later weer uit ontwaakt. Dat is tenminste iets. De nachten zijn hier al behoorlijk koud en verwarming is er niet. Zoveel mogelijk aantrekken dus, extra deken erbij.

Klaar om in de tuin van Gaia te gaan ontbijten, krijg ik mijn kamerdeur niet open. Zo'n sleutel die je precies op het juiste punt moet draaien wil hij z'n werk doen. Toen geprobeerd uit het raam te klimmen via een stoel binnen en een die buiten stond. Ik dacht nog 'het zal me toch niet gebeuren dat ik hier alsnog een voet breek, de meeste ongelukken gebeuren thuis'. Dat lukte nog, maar ook van de buitenkant kreeg ik de deur niet open. Totdat de Nepalese bediende mij hoorde worstelen en lachend hulp aanbood. 'Die onhandige Westerlingen ook', hoor je ze dan denken en dan hebben ze toch een plezier. 'You must be Nepalese to open this door', grap ik terug en zo is het ook.

Gisterochtend naar het ziekenhuis, bij Tineke op bezoek. Daarvoor moet ik een taxi nemen, helemaal naar het andere eind van de stad. De brandstofprijzen stijgen nog steeds, dus ook de taxiprijzen. Touctoucs zijn hier niet en voor een fietsriksja is dit te ver. Zo zie je nog eens wat. Door de armste wijken van de stad, die nog vuiler en stoffiger zijn, velen met mondkapjes om. Het beste ziekenhuis van het land staat helemaal gestut na flink wat aardbevingsschade. Tineke is dol op chocolade en cappuccino, dit is te koop op de begane grond en ik reis per lift naar de negende verdieping, waar vooral de prive-kamers gelegen zijn.
Daar ligt ze dan, met een linkervoet en been dik ingepakt, geopereerd op twee plaatsen. Pas als de wond voldoende geheeld is mag ze naar huis.

Eerst is ze op de spoedhulp van het ziekenhuis in Pokhara geweest, waar een röntgenfoto gemaakt is. Ze zegt: 'met een apparaat dat van ellende met touwtjes en plakband aan elkaar hing'. Daar wilde ze absoluut niet geopereerd worden. Een dag later met een vliegtuigje naar Kathmandu, waarvan de hier wonende Jetje weet dat dit het beste ziekenhuis is. Maar dan nog moet je zelf voor eten en drinken zorgen, dus familie of bekenden in de buurt hebben. Bea is meegegaan en blijft nu zo lang als nodig is. Op dezelfde verdieping ligt een Franse marathonloper met wie Tineke gesproken heeft. Hij is 15 meter diep in een kloof gevallen, heeft daar uren gelegen en is er uiteindelijk uitgetakeld. Allerlei breuken en verwondingen opgelopen. Hij reist met een prive-vliegtuig terug naar huis. En alle vluchten gaan via Delhi, om te tanken. Extra complicatie. Voor bijna niemand loopt de terugvlucht als gepland. Soms met de meest vreemde omwegen, omdat er geen andere aansluitingen zijn.

De verzekering van Tineke deed nog even moeilijk. "U wist toch van tevoren dat u naar een land met risico's ging". Tja, waar ben je eigenlijk voor verzekerd?? Krijg je er allemaal nog bij. En thuis zal ze een tijdje bij haar dochter moet inwonen, want ze kan geen trappen lopen en woont op een bovenverdieping in centrum Amsterdam. Een ongeluk is zo gebeurd, maar dan....... Ik neig dit soort risico's ook op te zoeken, maar heb nog steeds geluk. Denk aan de afdaling van de Aubisque afgelopen zomer. LeoneVeloce zegt het mooi: "Mieke, je hebt een goede engelbewaarder, maar overvraag hem niet".

Dit alles beschouwend wil ik nog een verhaal vertellen van mijn vrienden Willeke en Be, de wereldfietsers met wie ik in Delhi samen was. Willeke is tijdens zo'n fietsreis in Laos door een Thaise vrachtwagen aangereden, vlakbij de grens met Thailand. Haar hele been lag in puin, maar voordat zij bloed bijgezet kon krijgen moest Be eerst zijn creditcard laten zien. Enfin, uiteindelijk is zij zeven keer geopereerd, zal nooit meer op die manier kunnen fietsen. En de Thaise chauffeur is opgepakt, vastgezet en binnen twee weken doodgemarteld. Dit vonden Willeke en Be nog zoveel erger, waarna zij hun uitbetaling van de verzekering aan het gezin van de Thaise chauffeur geschonken hebben.

Het is prachtig om grenzen op te zoeken van jezelf en unieke ervaringen te beleven, maar er zitten extra risico's aan. Sommige mensen zullen hierdoor altijd weer worden aangetrokken, anderen moeten er zelfs niet aan denken.

Een paar keer kreeg ik de vraag van een Nepalees of er in Nederland ook bergen zijn. 'De hoogste is ruim 300 meter'. Hihihihi, dat klinkt toch zeker als een grap. 'You mean, Nepali flat hihi'.

Ik ga het kloosterleven overslaan, de wisseling van plekken vraagt te veel energie. Aanstaande zondag reis ik door naar het Westen, Bardia National Park, waar het klimaat aangenamer is, de lucht schoner en de omgeving rustiger. Daar blijf ik tot minimaal na Kerstmis.

In Nederland is het guur, hoor ik. Extra lastig voor Sinterklaas over al die daken. Misschien heeft hij ook wel Nepalese roots.

  • 01 December 2015 - 09:23

    Jeannine Van Aalst:

    Hallo Mieke.
    Wat een indrukwekkend verslag weer. Wat maak je in korte tijd toch veel mee.
    Wens jou en je kennis of vriendin in ieder geval alke goeds toe wat mogelijk is.
    Ik denk dat je het kloisterleven zo wie zo ervaart.
    Verlang niet te veel van jezelf en probeer ook een stukhe rust toe re laten zonder al te heftige toestanden.
    Heel veel luefs gewenst en succes op je verdere reis.
    Een hartelijke griet.
    Het gaat je gied!!! Pas goed op je zelf.
    Jeannine en Harry. Xxxxxxx

  • 01 December 2015 - 12:52

    Sandra:

    Hi Mieke,
    Weer een verhaal met zoveel indrukken.
    15 uur slapen: gelukkig dat je eraan toe kunt geven. Neem op tijd je rust want je hebt het echt nodig met Die reis die je maakt.
    Deur niet open krijgen: later lach je erom als je eraan terug denkt. Typisch ook weer een praktische westerse oplossing bedacht nl dan maar lekker uit het raam klimmen.
    Ziekenhuis bezoek, marathonloper in een kloof gevallen, hoogste berg in nl (saba). Heel veel om te verwerken....
    Het is zo fijn om tijdens je reis je plannen te kunnen omgooien. Dat kan als je niets van te voren vast zet.
    Op Bonaire wordt het ook langzaam winter. De temperaturen zijn gezakt naar 27 graden en er waait een flinke koele wind over het eiland. Heerlijk......
    Doe rustig aan en pas goed op jezelf. Xxx sandra

  • 02 December 2015 - 19:59

    Clementien:

    Geweldig avontuur en gooed geshreven. Wees voorzichtig en pas op jezelf ook al heb je een goede engelbewaarder.
    Liefs, Clementien

  • 10 December 2015 - 14:38

    Leo:

    Da's "een gat in de dag slapen", zei mijn moeder vroeger. Maar het doet je dan ook heel goed.
    Kan je weer "volgen", maar niet van heel dichtbij.
    Wat een verschrikkelijk verhaal van Willeke en Be in Thailand.
    We zullen hier maar weer eens een kaarsje opsteken. Ik moet nog heel wat "inlezen"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2017

Terug naar Nepal.

14 December 2015

Doe ik het goed?

13 December 2015

Fotoverslag.

12 December 2015

Halverwege.

10 December 2015

Mijn eerste schooldag.
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 81136

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: