De boom van Leonardo - Reisverslag uit Bardiya, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu De boom van Leonardo - Reisverslag uit Bardiya, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

De boom van Leonardo

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

01 Februari 2022 | Nepal, Bardiya

Lieve mensen,

In mijn vorige verhaal vertelde ik over mijn bezoekje aan een overheidsschool, op uitnodiging van Basudev Bhattarai, docent aldaar. Samen met Sonja en Sandesh halen we Basudev in de jeep op en rijden door Thakurdwara naar onze bestemming. Een zeer opgeruimd schoolcomplex, bestaande uit een aantal solide gebouwen te midden van heel veel groen, een eigen tempel en een modern gebouw, ontworpen door Duitse architecten in opleiding, bestaande uit een combinatie van wit pleisterwerk en verticale bamboestokken. Zo kan het dus ook, denk ik meteen bij aankomst. Tot dusver zag ik vooral veel armoedige schoolgebouwtjes. Het tegenstrijdige is zelfs dat de overheidsscholen er veel beter uitzien en beschikken over mooiere materialen, terwijl de privéscholen meer gewild zijn vanwege hun vermeende onderwijskwaliteiten.

We worden rondgeleid door Basudev en het hoofd der school. Alles ademt bewustwording van de juiste omgang met de omgeving en het klimaat. Moderne watersystemen, moestuintjes met vele soorten groente, een mini-jungle zelfs. Het accent ligt op veel praktijkonderwijs, maar ook de reguliere vakken worden gedoceerd. Vooral kansarme kinderen met veelal psycho-sociale problemen komen hier terecht en worden zelfs gecounceld. De algemene ruimtes zijn zoveel schoner en rijker ingericht dan ik eerder zag. Ook heeft deze school een internationaal uitwisselingsproject, door corona weliswaar even geparkeerd. Zelf heb ik afgelopen november contact gehad met iemand van de Pabo in Sittard voor internationale uitwisseling, met een zeer enthousiaste reactie tot gevolg. Een eindejaars studente is zelfs al een heel eind gevorderd in haar plannen om haar eindstage hier in Bardia te doen, vanaf eind april tot eind juni. Ze heeft contact met mij gezocht, vervolgens met Sonja en na thuiskomst zal ik haar ontmoeten. Wellicht een goed plan om zowel een overheids- als een privéschool te leren kennen, van elkaar te leren. Hoogtepunt van ons bezoek aan deze school vormt de beroemde boom die jaren geleden geplant is door Hollywoodster Leonardo di Caprio, als vertegenwoordiger van zijn eigen stichting om de natuur overal ter wereld te beschermen. Naast zijn boom staat die van zijn moeder, die hem destijds vergezelde. Een grote trots voor deze school, die met haar eco-bewustzijn een groot bereik en aanzien heeft ontwikkeld, met name verspreid vanuit de kinderen naar oudere generaties.

Weinig tijd voor een lunch, want in de middag wachten andere taken. De vragenlijsten moeten geprint, maar liefst 1500 afdrukken in totaal, whiteboards besteld, het ijzerwerk voor bevestiging van de regenboogschilderijen. Als alle klussen geklaard zijn strijken we neer in de Freedom Jungle Bar om mijn feestje van aanstaande vrijdag door te spreken. Ter afscheid én mijn aanstaande verjaardag nodig ik een aantal mensen uit met wie ik de afgelopen vier weken fijn ben omgegaan, in welke vorm dan ook. Mina maakt een gastenlijst, een berekening van hapjes en drankjes die we vervolgens bestellen bij haar voormalige buurjongen, houder van deze bar. Op zaterdagochtend vertrekken Mina en ik dan toch weer per bus in de richting van Kathmandu, om halverwege een korte afslag naar Lumbini – geboorteplaats van Buddha – te nemen, daar de tempelcomplexen te bezoeken en na overnachting de tweede helft naar Kathmandu af te leggen. Australiër David moet ook die kant uit en reist met ons mee.

Begin van de avond ben ik uitgenodigd bij de familie van Sabina en Shistri, op honderd meter afstand van hier. Moeder heeft haar uiterste best gedaan om voor mij te koken. Ik word in de keuken aan tafel neergezet, krijg een mooie maaltijd opgediend en mag deze nuttigen onder toeziend oog van vijf niet-etende mensen. Ze willen vooral zien dat ik het lekker vind. Het ís lekker, maar het ongemak blijft. Ik bedenk dat dit voor hen normaal is en zij het dus niet raar vinden om naar één etende vrouw te kijken, maar daarvoor moet ik toch echt een knop omzetten. Als blanke ben ik een speciale gast en dat zal ik weten. Na afloop word ik uitgenodigd om een Hindoeïstisch gebedsritueel bij te wonen. In de nabijgelegen stal, waar een of twee koeien wonen, verzamelen alle familieleden zich rondom het vuur, opa en oma incluis, wordt er wierook aangestoken, een schaal met bloemen en suiker neergezet en leest Sabina een kwartier lang teksten voor uit een heilig boek. Tussendoor worden bloemen aangeboden, handjes met suiker om te nuttigen. Ik vind het heel bijzonder om bij zo’n intieme familiebijeenkomst aanwezig te zijn. Het voelt alsof ik in een kerststal zit, zeker met die os en die ezel erbij. Nadat ik mijn dank hiervoor heb uitgesproken word ik op de kamer van moeder uitgenodigd om een sari uit te zoeken. Vier prachtige sari’s worden gepresenteerd, als dank voor mijn steun aan hun familie. De zijden exemplaren zijn weliswaar heel mooi, maar niet draagbaar voor mij. Mijn keuze valt op een dun katoenen sari, die ik heel misschien een keer kan dragen, maar mogelijk veranderd kan worden in iets anders waarmee ik thuis voor de dag kan komen. De volgende dag even langs de kleermaker voor een onderbloesje en dan kan ik vrijdag op mijn eigen feestje toch echt in een sari verschijnen. Geen trouwerij, wel een sari.

Vandaag ‘questionnaire-day’. In opdracht van Bright Futures of Bardia verzorg ik de hele uitvoering van een kwaliteitsonderzoek onder leraren en leerlingen. Ze mogen elkaar beoordelen en daarvoor zijn vier soorten vragenlijsten doorgestuurd. Sommige zelfs van acht A-viertjes. Als ik op de school eerst de leraren en later de leerlingen een algemene instructie heb gegeven is het de bedoeling dat Mina en ik vervolgens de vragenlijsten uitdelen in de klassen en onder de leraren, met gedetailleerde uitleg. Dan blijkt dat de prints nog gesorteerd en aan elkaar geniet moeten worden, een klus van minimaal twee uur extra. Ik krijg het Spaans benauwd en voel de druk van mijn tijdschema. Daarin ben ik opnieuw de enige. Mina roept enkele leerlingen erbij voor hulp in de uitvoering en heel ontspannen werkt iedereen stug door totdat alles op orde is. Het zal nooit echt wennen, die oosterse perceptie van tijd, maar het lijkt me heerlijk. Uiteindelijk worden de vier hoogste klassen voorzien van vragenlijsten, nadat de leraar letterlijk de klas is uitgestuurd. Over ruim een uur wordt alles verzameld en opgehaald. Ook de andere lijsten worden verspreid, over de leraren deze keer. Het voelt wat ongemakkelijk om de leraren hieraan te onderwerpen, ik vermoed dat zij onbekend zijn met dit soort westerse onderzoeken. Maar goed, ik doe alleen de uitvoering, denk ik dan maar.

Na onze lunch en bezoek aan enkele winkels wordt het hele zootje opgehaald, gesorteerd en in tassen verpakt. Mijn werk zit erop, hierna hoeft het enkel nog bij Dawa in Kathmandu te worden afgeleverd. Morgenochtend wordt er een kunstcompetitie gehouden in Bardia National Park, waarvoor de meest creatieve leerlingen uit de hele omgeving zijn uitgenodigd om hun meesterwerk te maken. De hoofdprijs zal bestaan uit een aanzienlijk geldbedrag.

Vanavond met de kippen op stok en dan kan ik morgen als toeschouwer dit evenement bijwonen. Ik kan gaan afbouwen, elke dag iets meer rust om straks helemaal fris terug naar huis te reizen. Nog heel wat kilometers te gaan.

Mieke.

Doneren kan via IBAN nummer

NL57 TRIO 0320 3366 62 t.n.v. M. Simons o.v.v. project Bardia


  • 02 Februari 2022 - 19:02

    Ineke Van Hemmen:

    Groetenen nog mooie dagen.

  • 03 Februari 2022 - 09:43

    Petra:

    Weer een mooi verslag en goed bezig Mieke. Ik zal je reisverslagen gaan missen de komende tijd. Werd al een soort ritueel. Geniet van je feestje en een goede reis terug naar het frisse Nederland.
    Groet Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Bardiya

Relativeren.

Beste mensen,

Dag twee in Kathmandu. Na een doorwaakte reisnacht met naweeën van mijn struikelpartij was ik toe aan een lange slaap. Ondanks de geluiden van een nooit slapende stad lukte het toch een tijdje weg te dromen en iets meer ontspannen aan de dag te beginnen. In de spiegel kijkt me nog steeds een soort spook aan, maar ik moet nu accepteren dat dit een aantal dagen kan duren en het gelukkig van tijdelijke aard is. Dit kun je van veel andere ellende niet zeggen. De relativering van mijn eigen sores is niet moeilijk als ik hier over straat loop. Toch lachen de mensen hier veel en zijn zo vriendelijk. Zodra ik de zonnebril van mijn neus haal zie ik een schok bij de ander, maar daarna komt meteen vriendelijkheid en goedbedoelde raad. Van allerlei zalfjes tot zakjes met hete rijst. Even heb ik een boerka overwogen, maar vooralsnog is de zonnebril afdoende om al te veel bekijks af te wenden.

In de ochtend ga ik op pad voor wat kleinigheden, waaronder een bestelling voor thuis. In Nederland houd ik niet meer van winkelen, maar hier is het nog steeds een feest met al die kleurenpracht. Het is best rustig, weinig toeristen te bekennen, terwijl ik me van eerder herinner dat januari al aardig wat reizigers aantrok. Ook de daling van de roepiekoers heeft kennelijk niet kunnen voorkomen dat de mensen wegblijven. Vliegschaamte? Ik las recent dat hier nog weinig mensen last van hebben, blijkend uit het aantal geboekte vliegreizen. Geen idee, maar toerisme is hier toch de belangrijkste bron van inkomsten, dus het zal zeker gevolgen hebben. In een berichtje van Umesh, de berggids van de Poonhilltrekking, lees ik dat het Annapurnagebied vorige week getroffen is door een zware lawine met nogal wat dodelijke slachtoffers en vermisten, zowel buitenlanders als Nepalese gidsen. Maar goed, dit risico geldt voor alle berggebieden ter wereld.

Het is fris tot koud, maar de zon schijnt. Ik ga op zoek naar een bepaalde boekhandel, waarover Benti Banach mij vertelde. Benti is journalist bij de Limburger en heeft mij vorige week thuis geinterviewd over mijn roman. Het artikel komt binnenkort in de krant. Maar ook reist Benti vaak naar India en Nepal, heeft een tijdje op een school gewerkt in de Indiase Spitivallei en daarover een boek geschreven, getiteld 'in de schaduw van de Boeddha'. Dit boek heb ik ooit aangeschaft en later doorgegeven aan Sonja in Bardia, die het nu in haar homestay bewaart voor haar gasten. Maar goed, Benti vertelde vorige week dat zijn boek naar het Engels is vertaald en te koop is bij een bepaalde boekhandel in Kathmandu. Ik vind de winkel snel en vraag naar het boek. "Benti, Benti, ofcourse I know him" zegt de ontwapenende eigenaar van de zaak en pakt het boek van een stapeltje. Inderdaad, dit is het. Ik koop twee exemplaren, waaronder een voor de bibliotheek in Bardia. Verder is het een snoepwinkel voor liefhebbers van goede boeken. Geen populaire toeristenzaak, maar kwaliteit. Straks kom ik terug met Mina en gaan we een collectie uitzoeken voor onze bibliotheek.

Rond het middaguur wacht Mina beneden in mijn hotel. Ik neem haar mee naar mijn kamer, waar ze een keuze mag maken uit een van de vier laptops die ik heb uitgestald en opgeladen. Ze kiest voor de kleinste. Ik laat haar zien hoe alles werkt en wijzig de taal naar Engels. Dan lopen we gearmd naar lunchcafé Pumpernickel voor heerlijke cappucino en een kleine lunch. Mina is dol op chocolade, maar ze heeft nog nooit een croissant gezien, laat staan geproefd. Dat wordt dus een chocoladecroissant. Ik neem een stuk spinaziequiche, die ik hier eerder heb geproefd. Tijdens mijn vorige reis vroeg Mina of ze met me mee mocht naar Kathmandu, zo graag wilde ze reizen en steden zien. Nu ze hier studeert en woont verlangt ze vaak terug naar de rust en frisse lucht van Bardia, maar vooral naar haar familie. De offers om verder te komen in het leven en straks hopelijk een baan met behoorlijk inkomen. Ze is een doorzetter en gemotiveerd genoeg om vol te houden.

Dan samen naar de boekhandel, waar nu de zoon ons ontvangt. Een knappe belezen jongeman, die graag adviseert over de meest geschikte boeken voor een schoolbibliotheek. Zowel voor kinderen van 4 jaar oud in de Nepalese taal als Engelstalige boeken voor tieners tot 16 jaar. Te kust en te keur, het houdt niet op, wat een keus. We worden zelfs meegenomen naar het magazijn op de eerste verdieping, waar nog meer jeugdliteratuur op ons staat te wachten. Terwijl alle boeken in dozen worden geborgen voor vervoer en de rekening wordt opgemaakt neem ik Mina mee naar het terras van Gaia voor een drankje, ter overbrugging van de wachttijd. Daar word ik herkend door de obers, zelfs in deze toestand. Terug in de boekhandel staan de dozen klaar, reken ik ruim 400 euro af en nemen we een taxi terug naar mijn hotel. Bishesh biedt aan mij over enkele dagen naar het busstation te brengen om alles mee in te laden voor vervoer naar Bardia.

Een welbestede dag. Mina neemt trots haar laptop mee en gaat terug naar haar eigen plek. We zullen elkaar nog zien voor mijn vertrek naar Bardia en bij terugkeer. Morgen ontmoet ik Bishesh weer, later in de middag en zondag komt Ashish hierheen. Hem ken ik ook van de school in Bardia en hij is, net als Mina, in Kathmandu gaan studeren. Ook met hem onderhoud ik regelmatig contact, maar ben benieuwd naar zijn ervaringen in de grote stad. Je leest het later wel.

Ik breng het niet meer op om weer de deur uit te gaan voor het avondeten, neem wat vers fruit op mijn kamer en val daarna een paar uur in slaap. Buiten galmt de muziek flink door. Ik smeer nog wat zalf op mijn gehavende gezicht, de zalf die ik vanochtend bij een apotheek vond en versnelling van mijn huidherstel belooft. Bij gebrek aan warme rijst in een zakje.

Ik wens jullie allen een mooi weekend. Tot spoedig.

Mieke

Recente Reisverslagen:

08 Augustus 2023

Jacobusmarkt Roosteren

19 Februari 2023

Mina

23 Oktober 2022

Het boek is te koop.

19 Oktober 2022

Het boek is te koop.

06 Oktober 2022

Een virtuele wereldreis
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 80142

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: