Zomaar wat impressies. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Zomaar wat impressies. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Zomaar wat impressies.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

05 November 2018 | Nepal, Pokhara

Beste mensen,
Zomaar wat impressies die ik wil delen tijdens mijn laatste dag in het mooie, zonnige, toeristische Pokhara. Vanochtend zag ik ze weer vliegen, de paragliders in vele kleuren, tegen de bergwand of boven het meer. Ik heb het gedaan, zoals je zoveel dingen ooit in je leven wilt doen, maar die behoefte is er niet meer. Hooguit nog een keer een mooie trekking, rond Everest of Annapurna, maar mijn bucketlist hoeft niet afgewerkt. Ik word langzaam ouder, haha, en dan wil je andere dingen. Zingeving, introspectie, nadenken over het leven. En zo kwam ik bij het boek over Boeddhisme, waarvan ik jullie een korte samenvatting beloofd heb. De schrijver - Dzongsar Jamyang Khyentse - beweert dat er vele misvattingen bestaan over hoe een Boeddhist moet leven. Natuurlijk is het essentieel om rekening te houden met medemens, dier en aarde/klimaat, maar je mag jezelf gerust Boeddhist noemen als je een vlieg doodslaat of vlees eet, mits bewust met liefde voor de aarde en haar bronnen. Maar het gaat vooral om een denkwijze die nogal verwant is aan het loslaten van belastende aardse overtuigingen. Hij deel dit als volgt in.
Vier eenvoudige punten die je uitdagen een ware Boeddhist te zijn.
- Kun je accepteren dat alle dingen tijdelijk zijn en dat geen enkele essentiële substantie of concept permanent is?
- Kun je accepteren dat alle emoties pijn en lijden met zich mee brengen en dat geen enkele emotie alleen maar plezierig is?
- Kun je accepteren dat alle verschijnselen illusoir en leeg zijn?
- Kun je accepteren dat ware verlichting voorbij elk concept ligt; dat het geen perfecte gelukzalige hemelse toestand is, maar een verlossing van betovering?

Voor wie hierover meer wil lezen, mijn boek is vanaf december beschikbaar. Stof tot nadenken en mogelijk behulpzaam bij levensvragen en melancholische mensen zoals ik.

Zojuist was ik in een winkeltje voor het kopen van grote vellen handgeschept papier, een mooie aanvulling voor het maken van wenskaarten door de kinderen in Bardia. Naast de toonbank stond een soort van kinderbox met daarin twee kindjes, zusje en broertje. 'Wat zijn ze lekker rustig', complimenteerde ik de moeder. Toen zag ik het: de oudste, het meisje, hield een smartphone vast waarop een filmpje speelde. Het broertje, hooguit anderhalf, wist het ding ook al te bedienen. Niet alleen bij ons worden kinderen met een mobieltje in hun hand geboren.

Mijn bagage is weer aardig op orde. Passen en meten, voorlopig de laatste keer want ik laat veel in Bardia achter. Morgenmiddag om half twee vertrekt de bus en ik weet dat het zwaar wordt. Maar ook dat ik me kan behelpen met een reistabletje, zeker voor het eerste deel met het vele bochtenwerk. De juiste medicijnen kun je maar het beste van huis meenemen, is mijn ervaring. Alhoewel men in dit deel van de wereld ook van oudsher serieus bezig is met gezondheidszorg, vooral op holistische basis. Mooie verhalen hierover hoorde ik van Be, die lang geleden tijdens een fietsreis door Tibet geconfronteerd werd met een soort takje in de vorm van een rups. De man probeerde het ding tevergeefs te slijten aan Be, qua communicatie vooral aangewezen op handen en voeten. Over deze ophiocordyceps sinensus fungus werd door de Tibetaanse nomade wat lacherig gedaan. De ervaring werd opgeslagen en wat schetst Be's verbazing als hij twee weken geleden in de Indian Times leest over de uitsterving van dit fenomeen. Chinezen betalen hiervoor thans driemaal de prijs van goud en waarom? Dit blijkt HET middel tegen erectiestoornissen! Nou ja, had Be dit toentertijd begrepen dan had hij voortijdig met pensioen gekund. Maar ja, met handen en voeten alleen schiet je echt tekort om dit middel aan te prijzen.

Nog een middagdutje, hier en daar gedag of namaste zeggen, een goed avondmaal en dan kan het wederom niet aan mijn voorbereiding liggen als de dingen niet volgens schema verlopen. Welk schema?


Tot gauw, vanuit Bardia,
liefs, Mieke



  • 05 November 2018 - 06:31

    Willeke En Be:

    Een fijne lastste dag in Pokhara Mieke en een hele goede busreis toegewenst. Lieve groet, Be en Willeke

  • 05 November 2018 - 20:30

    Wilma Winteraeken-simons:

    Lieve Mieke,

    ik wens jou een heel goede reis toe.
    Met of zonder erectiestoornistabletje.....
    O wacht, dat was een ander onderwerp....
    Kan ik al "intekenen" voor jou tzt uit te komen boek?
    Ik ben er, natuurlijk alweer, heel nieuwsgierig naar.
    heel veel liefs van, Wilma

  • 06 November 2018 - 05:08

    Jeannine:

    Lieve Mieke.
    Een hele voorspoedige busreis gewenst en veel succes gewenst
    Op je volgende bestemming.
    Met liefs en groetjes van ons. Het gaat je goed!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 80148

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: