Pinproblemen en oude bekenden. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Pinproblemen en oude bekenden. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Pinproblemen en oude bekenden.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

02 November 2018 | Nepal, Pokhara

Hoi lezers,
Het ontbreekt in Nepal niet aan pinautomaten, zeker in de toeristische plaatsen. Bardia hoort daar nog niet bij, dus ik moet zorgen voor voldoende cash voordat ik over enkele dagen verder reis. Voor noodgevallen heb ik dollarbriefjes in mijn broekriem, maar gezien de hoeveelheid die ik daar ga besteden moet ik zo ongeveer een hele geldautomaat leegtrekken en goed verdelen over mijn bagage en aan mijn lijf. Stel je voor, je hebt zes pinautomaten naast elkaar, er staat een beveiliger bij die desgevraagd hulp biedt en bij alle automaten krijg je nul op het request. Dan heb ik nog wel mijn creditcard, waarmee ik me kan behelpen, maar ook die is niet eindeloos. Dit gebeurde zowel in Kathmandu als gisteren hier in Pokhara. Gebeld met mijn bank, geen blokkades bekend. En toen… ineens…. wist ik het. Waarschijnlijk staat mijn bankpas nog niet ingesteld op pinnen buiten Europa. Daarna was het probleem snel verholpen, helemaal zelf via de website.

Verder dwaal ik hier wat rond, strijk neer op een terras bij oude bekenden. Zoals hier bij Teatime, waar ik drie jaar geleden dagelijks kwam. Leuk als de mensen me nog kennen, horen dat ik inmiddels voor de vierde keer hier ben en met welke missie. Dan ben ik toch een beetje trots dat het weer gelukt is. Maar dat het ook altijd offers vraagt. Ondanks dat dit mijn vrije keuze is en bij voorkeur alleen, mis ik Anton best vaak, zeker als ik me niet lekker voel. ‘Zonder moeite geen prijs’, zei mijn vader altijd al, één van zijn vele wijsheden die we meekregen in het leven. Ik bel mijn vader regelmatig en – hoewel dementerend – heeft hij nog vele heldere momenten. Zoals gisteren, toen hij zei ‘ik geloof dat het veel werk is om daar alles goed te regelen in je eentje, dat het niet vanzelf gaat’. Hij vertelt ook graag over mijn onderneming, o.a. aan de mensen van de buurtzorg. Een van hun dochters vertrekt binnenkort naar Nepal en wil mij graag ontmoeten.

Toen ik vanochtend mijn hotel uitstapte kwam een groepje terug van een trekking en warempel: Ajay met Suman! De reisagent van Charlotte destijds met zijn vrouw en tevens de man die mij een beetje op weg hielp drie jaar geleden vanuit Kathmandu. Afgelopen januari ontmoette ik hen opnieuw in Kathmandu en dan nu in Pokhara. Suman studeert nog steeds een aantal maanden per jaar in Nieuw-Zeeland. Ze blijven nog een dagje, dus we zien elkaar mogelijk nog even voor een gesprek. Ik twijfel of ik Jetje Neutkens ga bezoeken, de jonge vrouw die hier al dertien jaar woont, gehuwd met de Nepalees Kamal. Met haar moeder Bea, tante Jet en vriendin Tineke heb ik een tweedaagse trekking gemaakt. Bea en Jet zijn zussen van acteur Porgy Franssen en stammen uit een gezin van veertien kinderen, stuk voor stuk muzikaal of anderszins artistiek. Porgy ontmoette ik afgelopen zomer op een terras in Maastricht, hij zat aan het tafeltje naast mij. Ik sprak hem aan, niet vanwege zijn bekendheid, maar om te vertellen dat ik zijn zussen kende vanuit Nepal. ‘Doe ze de groeten’, was zijn lompe reactie. ‘Dat kun jij beter doen, denk ik, je zult hen vaker zien dan ik’, zei ik toen maar. Porgy was duidelijk niet onder de indruk. Maar mogelijk schiet het incident hem weer te binnen als hij zijn zussen ziet. Porgy was zestien jaar samen met de dochter van Tineke, ze hebben samen een dochter, en nu is hij de partner van actrice Renee Fokker. Tineke’s dochter heeft ook een nieuwe relatie: met de jongste zus van Porgy, Bea en Jet! Tot zover de Story en Privé.

Aan de overkant van mijn hotel zit een kapper annex schoonheids- en massagesalon. ‘Even lekker mijn voetjes laten verwennen’, dacht ik toen ik gisteren langsliep. Normaliter worden vrouwen door een vrouw verzorgd, maar dat was hier niet het geval. Nou ja, het zijn mijn voeten maar, dacht ik. De man haalde de oude lak weg met een krabbertje, beweerde dat dit duurzamer zou zijn dan vloeibare remover. Alles bij elkaar een goed resultaat. Toen voelde hij aan mijn kuiten. ‘Tired’ was zijn constatering. Dat kon ik niet ontkennen. ‘You need good massage’. Ach ja, nu ik hier toch zit, laat maar gaan. En nog was het niet genoeg, mijn hele lichaam zou best een massage kunnen gebruiken, aldus de goede man. Nu even niet, misschien later, probeerde ik mij ervan af te maken en met succes. De man blijkt een Indiër te zijn en dat verklaarde voor mij zijn aandringen. Niet eerder maakte ik mee dat Indiërs in Nepal werken, wel omgekeerd. Zijn gezin ziet hij weinig, maar voor het Dewali-festival reist hij deze week naar huis. Het lijkt zo normaal voor mannen hier om langdurig van hun gezin gescheiden te zijn, puur om er financieel voor te kunnen zorgen. Denk aan onze gastarbeiders van weleer.

Zo, Ik ga maar weer eens kijken of er nog iets uit de geldautomaat rolt.

Fijn weekend allemaal,
Groet, Mieke.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 80180

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: