Feestdag. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu Feestdag. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

Feestdag.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

13 November 2015 | Nepal, Kathmandu

Verwacht van mij geen royale beschrijvingen van culturele bezienswaardigheden. Daarvoor heb je reisgidsen en vele internetsites, vind ik altijd. Wat mij vooral boeit is het kleine - soms grote - dagelijkse leven, op straat, in winkels, hotels, openbaar vervoer. Daarin valt ook veel cultuur te beleven, misschien nog wel meer, zeker als je spreekt over 'beleven'.

Oke, ben je voor het eerst in India, dan moet je de Taj Mahal zien, samen met vele anderen. Parijs heeft z'n Eiffeltoren, Berlijn de Brandenburger Tor en Rome het Colosseum en de Sint Pieter. Maar eenmaal gezien is het wat mij betreft gezien. Dan kun je pas echt beginnen met je persoonlijke ervaringen.

Je kunt me straks aanspreken op de beschrijving van de Himalayareuzen die ik hoop te gaan zien, maar dat is iets heeeeeeel anders! Dat is 'hors categorie'. Alles valt ook samen met je persoonlijke passies en voorkeuren en om dat al schrijvend over te brengen valt nog niet altijd mee.

Vandaag de laatste dag van het Diwalifeest (zoek maar op internet wat dit inhoudt, zie boven). Officiele feestdag in Nepal en dat bleek ook uit de rust op straat, vele gesloten winkels en restaurants, vergelijkbaar met onze zondagen. Enerzijds een oase van rust, anderzijds wil je ergens heen gaan en dan blijkt het gesloten. Dan moet ik weer even schakelen en mijn knop omzetten: 'ik zou toch loslaten en accepteren'. Ja maar.......
Weet je, als je je niet 100 procent fit voelt, in een vreemde omgeving, alleen, dan is de veerkracht gewoon minder. Roep nu vooral dat dit mijn eigen vrijwillige keuze is, helemaal gelijk, maar dan nog mag ik toch even mopperen.

De mensen, met name mannen, hebben hier stuk voor stuk een sherpa-uiterlijk. Hier komen de sherpa's natuurlijk ook vandaan, de jongens die zorgen dat steeds meer westerse mensen met poen bovenop een Himalayatop kunnen staan. Onze mensen meestal royaal uitgerust met de beste materialen, de sherpa's met hun magere lijven en op slippertjes. Zeer recent zag ik de film 'Everest', waarin dit fenomeen ook weer uit de doeken werd gedaan. Mijn ervaringen in de klimwereld anno begin jaren '80 hebben altijd mijn interesse vastgehouden. Zoals vele werelden waarin mensen grote prestaties willen leveren barst het ook hier van de ego's en ik ben iemand die daar gevoelig voor is. Met alle keerzijden vandien.

Cafe-restaurant New Orléans bleek open en zat vol westerse toeristen. Ik las al over de sfeer in deze gelegenheid, waar 's avonds vaak live-jazzmuziek wordt gespeeld. Ik vind een plekje en bestel een lemon-chicken met een bloody-mary. Heel on-Nepalees, maar ik ben niet zo'n purist die alleen maar eet wat de pot van het land schaft. Ik probeer wel een en ander, maar ik ben ook blij als er voldoende keus is uit andere werelden. Dat is kan eten waar ik zin in heb. En dit was heerlijk. Ik was ooit in de stad New Orléans en heb daar gegeten in een Iers restaurant. Doorgaans ben ik in dit soort oosterse landen vegetarier. India en Nepal bieden daarin een royale en smaakvolle keus, omdat het merendeel van de bevolking geen vlees eet. Maar een goed geroosterd kippetje gaat er wel in. Als je de slagerijen op straat ziet word je als westerling op slag vegetarier: een homp vlees op een (mag ik hopen schoongemaakt) stuk hout, gewoon op straat, waar de vliegen ook wel pap van lusten.
Verder nogal wat mensen met mondkapjes om. Als ik hiernaar vraag krijg ik als antwoord: 'against dust and pollution'. En ik vind het hier - na India - wel meevallen. Kun je nagaan wat straks de zuivere bergluchten met mij gaan doen.

Even terug naar mijn eerste India-reis in 2000. Ik weet nog goed dat ik toen voor het eerst kennis maakte met e-mail. En kijk nu, 15 jaar later, overal zitten en lopen mensen met I-phones, smartphones en lijkt het soms alsof mensen niet meer met elkaar spreken, alleen nog via hun 'apparaatje'. Is dit wat we willen? Ik merk een soort onrust in mezelf hierdoor, wil eigenlijk boeken gaan lezen, maar het gemak om die laptop te pakken staat me nog in de weg.

Ik heb mijn hoop gevestigd op een langzame afschakeling van alles wat onrust brengt en mijn schrijfconcentratie in de weg staat. Mijn volgende verblijfplaats is opnieuw rustiger dan deze. Vanaf aanstaande dinsdag.

Tot gauw,
goed weekend voor jullie!

  • 13 November 2015 - 13:17

    Hanneke Berghmans:

    Hoi Mieke,

    Geweldig wat een mooie reisverslagen. Wat heb je al een hoop gezien en gedaan. Vooral het zien van de dagelijkse, bijzondere, gebeurtenissen/dingen. Mooi!
    Vegetarier zijn kan zo zijn voordelen hebben in het buitenland -:)
    Ik volg je elke dag.
    Heb er momenteel een halve dagtaak aan om reizende vriendinnen te volgen.haha.(was 3 nu nog 2).
    Mieke hou je goed, veel plezier.
    Fijn weekend.

    Liefs,
    Hanneke B.

  • 13 November 2015 - 13:51

    Leo Verhoeven:

    Mieke,
    om te beginnen beterschap, want proef dat je nog niet OK bent. Mopperen en klagen behoort tot de "fundamentele" mensenrechten (helaas nog niet vastgelegd bij de VN). Dus als mensen tegen me reageren met "ik mag niet klagen", dan is de eerste vraag: "van wie niet?" Echt het mag, maar . . . pas op er geen 'hobby' van te maken . . . Hoewel goed verpakt, kan het ook een "delicatesse" zijn, met een prima nasmaak en afdronk in het voorstellingsvermogen. Dus ga gerust door waar je mee bezig bent, dat gaat me nog heel wat gereis schelen, want jij laat ons alle "hoeken" al zien en proeven. We zijn zelfs een beetje verkouden met je.

    Overigens ook een vraag(je): Jan Nijssen viert de 25ste bij Bijsmans zijn afscheid. We gaan een paar sketchjes voor hem doen. Als ik nog iets namens jou mag aanreiken cq. doorgeven laat het dan weten:)

    Nog veel inspiratie en leuke avonturen toegewenst, en hou je vast aan je engelbewaarder.
    Groet, Leo

  • 13 November 2015 - 20:27

    Jeannine Van Aalst:

    Een pracht verslag weer Mieke en alle goeds voor jou gewenst. Met liefs en ik verheug me nu al op je volgende verslag. Goede beterschap en geniet in elke stad op je eigen wijze. Ik wens je veel rust toe voor de komende week.xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2017

Terug naar Nepal.

14 December 2015

Doe ik het goed?

13 December 2015

Fotoverslag.

12 December 2015

Halverwege.

10 December 2015

Mijn eerste schooldag.
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 80086

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: