De rupees laten rollen in Kathmandu. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu De rupees laten rollen in Kathmandu. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Mieke Simons - WaarBenJij.nu

De rupees laten rollen in Kathmandu.

Door: Mieke Simons

Blijf op de hoogte en volg Mieke

25 Januari 2018 | Nepal, Kathmandu

Dag lezers,

'Rain rain, pennies from heaven', denk ik bij het ontwaken na een lange diepe slaap. Het regent dus en dat had ik al gezien op de buienradar. Een dag regen, de rest van de week zon en 20 graden. Eindelijk wordt het stof weggespoeld en komen misschien groene blaadjes tevoorschijn, voor zover die er zijn hier in de stad. De avond brachten we door in New Orleans, het sfeervolle jazz-eetcafé in de buurt. 'Schone' kleren aan, make-upje op en daar zitten de dames backpacker aan een vegetarische sizzler mét een glas rode wijn. Veel te duur natuurlijk, allesbehalve lowbudget, maar o zo heerlijk. Wijn is duur in Nepal, dus we beheersen ons. Samen nemen we de afgelopen drie weken door en Lida stelt voor een volgende keer de expeditie Everest Basecamp te doen. We sluiten het niet uit, tenslotte hadden we dit ook nooit kunnen bedenken en toch gedaan.

De dag gebruiken we om wat te keutelen, te beginnen met een ciabatta 'la vache qui rit' en een koffie americano bij Pumpernickel. Voordat we zover zijn duiken we al menig winkeltje in om wat aankopen te doen. Welke dit zijn blijft een verrassing voor onze dierbaren thuis. Maar de rupees rollen vandaag.

De regen houdt het na enkele uren voor gezien en het resultaat is dat de straten nu gelijkenis vertonen met één grote koeienvlaai. 'Wat hubste leaver, sjtub of pratsj', vraagt Lida. Alsof je vraagt of je liever doof of blind bent. We dragen onze zware schoenen en die kunnen het wel aan. We zien menige vrouw op slippertjes, soms met hakken.

Behalve cadeautjes willen we mensen verblijden met een ansichtkaart, die hoogstwaarschijnlijk achter ons aan vliegt naar Nederland. Ook zo'n heerlijk moment, vooral bij slecht weer, kaarten schrijven in een eettentje. Bij Gaia brandt de kachel en ze hebben rumpunch met pakora's. Als alle kaarten geschreven en bezegeld zijn hebben we er een over. Voor onze vriend Umesh met de vraag of hij ons te zijner tijd wil gidsen naar het Mount Everest Basecamp. Lida en ik ontvangen dagelijks een bericht van hem, hij mist ons.

Voor een deken van yakwol lopen we richting Durbar Square. We herinneren ons een goede verkoper. Zigzaggend door steegjes zien we veel achterkanten van de stad, de woonhokken die huisvesting moeten bieden. Schrijnende beelden vaak. De yakdekens zijn er nog én zelfs goedkoper geworden. Onze goede conditie komt ook nu zeer van pas, want ongemerkt leggen we heel wat kilometers af op zoek naar de juiste plekjes.

Een fles Chileense rode wijn is goedkoper dan twee glazen in een restaurant, ontdekken we. Die gaat er wel in na een dagje winkelen, op het dakterras van ons hotel. De avond valt, het is fris. Morgen dan toch echt eens kijken of Kumari thuis is en plannen maken voor tripjes rondom de stad. We blijven geen hele week shoppen, dat moge duidelijk zijn.

En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet...
Dus ook onze verhalen gaan nog even door.

groet,
Mieke

  • 25 Januari 2018 - 09:46

    Christa Hyndycz:

    De volgende plannen worden alweer gemaakt..... super.
    Geniet nog van jullie reis. X

  • 25 Januari 2018 - 15:12

    Ploni:

    Jullie maken heel wat mee maar leuk te horen nog succes

  • 26 Januari 2018 - 00:13

    Jacques:

    Tenminste al twee "groene blaadjes" daar want menig jonger ander "groen blaadje" zou een dergelijk avontuur niet aangaan.

  • 26 Januari 2018 - 16:39

    ELLY:

    Hallo Mieke en Lida wat een heerlijke verhalen ondanks mijn drukke werk, maak ik tijd vrij om te smullen van jullie avonturen.
    Geniet van jullie reis en laat me nog lang smullen.
    Lieve groet Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Terug naar Nepal.

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be.

Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties.

Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld.

Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site.

Namaste,
Mieke.

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2024

Van Lutjebroek naar Bardia, op de fiets.

12 December 2023

Weer een reddende engel

10 December 2023

Verbinding

08 December 2023

Afzien en genieten

05 December 2023

Geschiedenisles
Mieke

Van november 2015 t/m januari 2016 reisde ik solo door India en Nepal, heb vele avonturen beleefd, maar vooral veel mensen ontmoet. Ik ben opgelicht in Delhi, heb in diezelfde stad een fietstocht gemaakt door een onovertroffen verkeersdrukte, vergezeld door hartsvrienden en verstokte wereldreizigers Willeke en Be. Vervolgens in Nepal een korte Himalayatrekking met 3 Nederlandse vrouwen en een gids, fijne contacten met een Italiaanse fotograaf en andere ruige Himalayaklimmers. Na 4 weken belandde ik in Bardia, nabij het daar gelegen wildpark en werd uitgenodigd op de plaatselijke school. Daar heb ik uiteindelijk 3 weken vrijwilligerswerk gedaan en via donaties uit Nederland de school van vele materialen kunnen voorzien. Hier ben ik mee doorgegaan vanuit Nederland, heb de contacten warm gehouden en ben heel blij dat ik aanstaande februari voor 4 weken terug kan gaan. Opnieuw met educatieve materialen vanuit o.a. donaties. Mijn vorige reis eindigde in India, nadat ik de grens Mahendranagar-Banbassa met paard en wagen ben overgestoken, op weg naar Rishikesh, spiritueel centrum van de wereld. Op die plek luidde ik 2016 in en kreeg spoedig enkele malen apenvisite op mijn hotelkamer. Uiteindelijk ben ik via een kort verblijf in Delhi teruggevlogen naar huis, als een rijker persoon, maar moeizaam wennend aan mijn oude wereld. Ik hoop op deze site mijn avontuur schrijvend te kunnen vervolgen. Tijdens mijn verblijf in Bardia liet deze site het afweten en heb ik mijn lezers bediend via e-mail. Mocht je interesse hebben in het vervolg, laat dit dan even weten middels een bericht op deze site. Namaste, Mieke.

Actief sinds 06 Nov. 2015
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 80519

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 21 Februari 2020

Relativeren.

16 Februari 2017 - 17 Maart 2017

Terug naar Nepal.

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

06 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: